Miksi emme enää soita?

14.2.2020

Se, että yritys on aidosti tavoitettavissa monissa eri kanavissa, on tänä päivänä kilpailuetu ja aidosti hyvää asiakaspalvelua. Mutta korvaako määrä laadun, kun puhutaan yrityksen käytössä olevista viestintäkanavista? Vaikka yrityksellä olisi useita viestintäkanavia käytössä, ovatko ne kaikki aidosti käytössä vai onko osa vain olemassa siksi, että ne pitää olla?

Nykyään kuulee monen yrittäjän sanovan, että ”ei meille asiakkaat enää soita”. Kuulostaa siltä, että useilla aloilla asiakaskontaktit hoidetaan esimerkiksi sähköpostilla.

Pitäisikö kysyä, miksi asiakkaat laittavat sähköpostia puhelun sijaan?

Ei ole tarkoitus väittää, että viestikanavien monipuolistuminen on huono asia. On hyvä, että asiakkailla on varaa valita, miten ottavat yritykseen yhteyttä. Mutta joskus mietin, mistä syystä sähköposti ja www-sivujen lomakkeet ovat korvanneet puhelimen? Arjen kiireen keskellä ei ehkä ole ideaalia jonottaa asiakaspalveluun tai soittaa uudelleen, mikäli ensimmäiseen soittoon ei vastata, vaan on sopivampaa laittaa asia eteenpäin sähköpostilla.

Mutta varmasti monelle meistä on tuttu se tilanne, jossa haluamme saada palvelua heti. Voi kuvitella, ettei sähköposti korvaa puhelimessa asioinnin nopeutta kun kaipaamme renkaan vaihtoaikaa talven yllättäessä, jonotamme hammaslääkärille kipeän hampaan kanssa tai kotona kaivataan kipeästi putkimiestä, kun kylpyhuoneen lattia muistuttaa kahluuallasta. Jos puhelin on monella saralla jäänyt taustalle, niin onko asiakkaiden siirtyminen sähköpostiin ollut pelkästään asiakkaiden oma toive? Vai onko taustalla ollut yrityksien huonompi tavoitettavuus puhelimitse?

Jos asiakas soittaa teille, niin oletteko vastaamassa puheluun?

Jos yritystä on aina vaikea tavoittaa puhelimitse, niin kuinka monta kertaa asiakas tyytyy hoitamaan asiansa vaikka sähköpostilla. Entä kun tulee se hetki, että palvelua pitäisi saada nopeasti, niin siirtyykö pidempiaikainenkin asiakas helpolla muualle? Onko sähköpostin käyttö siis asiakkaalle sopivampaa vai onko yritys aidosti tavoitettavissa puhelimitse, jolloin puhelimella soittaminen on asiakkaalle todellinen vaihtoehto eikä vain numero nettisivuilla.

Ei voi välttyä miettimistä, onko kommunikaation siirtyminen puhelimista lähes kokonaan muihin kanaviin yrityksen vai asiakkaiden tahtotila? Ja jos juuri sinun asiakkaasi haluaa tavoittaa teidät puhelimitse, niin oletteko vastaamassa hänen puheluunsa?

Tämän blogin ovat tuottaneet Mustapekan viestintä ja markkinointi.

Mikä on Mustalinja?

Mustalinja on moderni yrityksen viestintäsovellus. Mustalinja mahdollistaa yrityksen saumattoman viestinnän sisältäen muun muassa monipuolisen läsnäolotilojen ja puheluiden hallinnan sekä niiden välittämisen. Yrityksesi kaikki vaihdepuhelut ovat hallittavissa yrityksen sisällä jaettavan Mustalinjan älykkään vaihdelokin ansiosta.

MUSTALINJA -MOBIILIVAIHTEEN OMINAISUUDET

  • paikallis- ja yritysnumerot
  • vastaanottajaryhmät
  • käyttäjien läsnäolotilat
  • puheluiden siirrot ja aikaohjaukset
  • ulospäin näytettävän numeron asettaminen
  • soittajan tunnistus
  • vaihteen sisäinen, reaaliaikaisesti jaettu loki yrityksen puheluiden hallintaan
  • räätälöidyt tiedotteet
  • interaktiiviset äänivalikot
  • tallennusmahdollisuus
  • puheluliikenteen raportointi mobiilisovelluksessa
  • puhelujen tallentaminen
  • mustalinjan käyttöön tarvitset käyttäjätunnuksen

Mikäli olet kiinnostunut tutustumaan Mustalinjaan, haasta mystinen ICT-tiimimme yhteydenotollasi! Lisätietoja: mustapekka.fi/mustalinja

puh 08 4152 4000

Sähköposti: myynti@mustalinja.fi

ICT-asiahenkilömme tulee käymään luonasi - kahvipaketin kera!

Nahkatehtaankatu 2, 3 Krs.
90130 Oulu

Tietosuojaseloste »

Mustalinja myynti

08 4152 4000
myynti@mustalinja.fi

Mustalinja Asiakaspalvelu

09 68 999 888
asiakaspalvelu@mustalinja.fi

Leasing ja laitteet

Tiedustelut vain sähköpostilla
myynti@mustapekka.fi