UKK – Usein kysyttyä

Tälle sivulle on kerätty usein kysyttäjä kysymyksiä. Mikäli sinua askarruttaa Mustalinjan suhteen jonkin, mihin et löydä vastausta tältä sivustolta, ota yhteyttä myyntiin puh. 08 4152 4000 tai laita kysymyksesi tulemaan yhteydenottolomakkeella »

Mitä tarvitsen Mustalinja-mobiilivaihteen käyttöä varten?

Mustalinja-mobiilivaihteen käyttöä varten tarvitaan periaatteessa vain puhelin ja toimiva sim-kortti. Kaikki yrityksen liittymät voidaan liittää Mustalinja-mobiilivaihteen toimintaan ja näin ohjata yritykseen saapuvia puheluja niihin toivotulla tavalla, esimerkiksi aukioloaikojen mukaan.

Mustalinja-mobiilivaihteessa on paljon erilaisia toiminnallisuuksia ja ne kaikki saadaan jokaisen käyttäjän käyttöön Mustalinja-sovelluksella. Sovellusta varten käytössä pitää olla Android- tai iOS -älypuhelin.

Mustalinja-sovelluksella käyttäjä voi hallita omaa läsnäolotilaa sekä liittyä tai poistua yrityksen eri soittojonoihin. Lisäksi sovelluksen avulla käyttäjä voi nähdä reaaliaikaisesti yrityksen puhelulokin, kaikki vastatut ja vastaamattomat puhelut sekä ohisoitot. Sovelluksesta saa myös reaaliaikaista raportointia yrityksen puhelinliikenteestä.

Mustalinja-sovelluksen lataamista varten tarvitaan tunnukset joko Googlen Play-kauppaan (Android) tai App-storeen (iOS). Ohjeet sovelluksen lataamiseen löytyy ohjeet-sivulta »

Hankin uuden puhelimen, miten saan Mustalinja-sovelluksen toimimaan siinä?

Mikäli käyttäjä vaihtaa puhelinta, niin hänen tarvitsee ainoastaan ladata Mustalinja-sovellus omasta sovelluskaupasta ja kirjautua sen jälkeen uudestaan sisään Mustalinja-sovellukseen omalla puhelinnumerollaan.

Haluan soittaa asiakkaalle yrityksen numerolla enkä omalla gsm-numerolla. Kuinka toimin?

Mustalinja-sovelluksen avulla voit aina valita puhelinnumeron joka näkyy soittaessa vastaanottajalle. Ulospäin näkyvän numeron valinta tehdään Mustalinja-sovelluksen asetuksissa.

Mikäli yrityksessä käytetään aina soittaessa tiettyä numeroa, esim. 09- tai 010-aikuista numeroa, niin ulospäin näkyvä numero voidaan asettaa vakiona kaikille käyttäjille.

Esimerkki:
Hotelli Höyhen on Mustalinja-asiakas ja heillä on kaksi yritysnumeroa, joihin asiakkaat soittavat. Toinen numero on vastaanoton, toinen myyntipalvelun.

Minna on hotellin työntekijä ja hän työskentelee vastaanotossa ja myyntipalvelussa. Työpisteen mukaan, Minna voi valita Mustalinja-sovelluksen asetuksista kummalla numerolla hän milloinkin soittaa asiakkaille. Tällöin Minna soittaa asiakkaille samalla numerolla, mihin asiakkaat ovat alunperin soittaneet ja samalla vahvistetaan yrityksen markkinoinnissa käyttämiä yhteystietoja.

Olen kuullut Mustalinjaan liittyen termit Call-through tai Call-back, mitä ne tarkoittavat?

Termit Call-through ja call-back kuvaavat Mustalinja-mobiilivaihteen taustalla olevia teknisiä ratkaisuja, joilla mahdollistetaan ulospäin näkyvän numeron asettaminen ja valinta.

Jotta asiakkaalle näkyvää numeroa voidaan muuttaa (ei näy soittajan oma gsm-numero) tai valita numero (eri soittojonoilla eri numero), niin se voidaan teknisesti tehdä kolmella eri tavalla. Tapa 1) on Mustalinja-liittymän käyttö, 2) on Call-through eli CT ja 3) Call-back. Tavat 2 ja 3 ovat käytössä silloin, kun Mustalinja-asiakas käyttää toisen operaattorin liittymää. Silloin ulospäin näkyvän numeron valinta toteutetaan Mustalinja -palvelimen kautta joko lähtevänä soittona (Call-through) tai saapuvana soittona (Call-back).

Mustalinja-liittymällä saadaan eniten toiminnallisuuksia Mustalinja-mobiilivaihteeseen. Mutta mikäli Mustalinja-mobiilivaihteen teknisenä ratkaisuna on Call-through tai Call-back, niin se ei käytännössä näy Mustalinja-mobiilivaihteen käyttäjälle. Kaikki Mustalinja-mobiilivaihteen tekniset ratkaisut ja niiden tarkoitus käydään läpi ennen Mustalinja-mobiilivaihteen käyttöönottoa.

Voinko yhdistää minulle saapuvan puhelun?

Voit. Ohjevideo yhdistämiseen »
Mikäli käytössäsi on Mustalinja-liittymä eli puhelimessasi on MustalinjaSIM-kortti, niin voit yhdistää myös omaan gsm-numeroosi saapuvan puhelun.

Mikäli käytössäsi on toisen operaattorin liittymä, niin voit yhdistää yritysnumeroon tai TLA-numeroon (esimerkiksi 08- tai 09-alkuiset puhelinumerot) saapuvat puhelut.

Voinko yhdistää soittamani puhelun?

Kyllä. Mikäli käytössäsi on Mustalinja-liittymä eli puhelimessasi on MustalinjaSIM-kortti, niin voit yhdistää myös soittamasi puhelun.

Asiakas on soittanut yritykseemme, mutta emme ehtineet vastaamaan soittoon. Kuitenkin puhelulokissa näkyy merkintä X, vaikka emme vielä ehtineet soittaa takaisin. Mitä tämä merkintä tarkoittaa?

Mikäli Mustalinja-sovelluksen puhelulokissa vastaamattoman puhelun kohdalla on merkintä X, kyseessä on ns. ohisoitto. Tällöin asiakas on ensin soittanut yrityksen yleiseen numeroon, esimerkiksi huolto tai myynti, saamatta vastausta. Tämän jälkeen asiakas on soittanut suoraan jollekin yrityksen henkilökunnasta, ja puheluun on silloin päästy vastaamaan. Tällöin Mustalinjan -puhelulokiin ilmestyy merkiksi X, jolloin tiedetään, että asiakkaan soittoon on jo reagoitu yrityksessä eikä siihen tarvitse soittaa uudelleen.

Esimerkki:
Autoliike Uusi Kaara Oy on Mustalinja-asiakas. Yrityksellä on käytössään myymälän numero 08 444 555, johon asiakkaat soittavat. Jokaisella myyjällä on myös oma 08 -alkuinen numero, jonka voi halutessaan antaa asiakkaalle.
Pekka Piili on ollut jo pitkään Uusi Kaara Oy:n asiakas. Nyt Pekka haluaisi vaihtaa autoa ja soittaa heti autokuumeen herättyä Uusi Kaara Oy:n myymälän numeroon. Juuri sillä hetkellä kaikki myyjät ovat varattuina eikä kukaan pääse vastaamaan Pekan soittoon. Pekka kuitenkin muistaa, että sai edellisen auton oston yhteydessä erään myyjän suoran numeron ja soittaakin siihen, vaikka muistelee, että kyseinen myyjä jäi eläkkeelle jokin aika sitten. Pekan puheluun vastaa nyt myyjä-Mikko, joka on uusimpia Uusi Kaara Oy:n myyjiä. Mustalinjan ansiosta myyjän numero on edelleen käytössä, vaikka nykyään siihen vastaava myyjä on uusi talossa. Lisäksi kaikki myyjät näkevät Mustalinja-sovelluksesta, että Pekka hoitaa autokuumettaan jo Mikon kanssa, eikä hänelle tarvitse soittaa enää uudestaan takaisin.

Mustalinja-sovelluksessa on Tila-valikko, josta voi valita erilaisia tiloja esimerkiksi lounas tai varattu. Mitä näillä on eroa ja kannattaako tilavalintoja edes tehdä?

Läsnäolotila kannattaa aina valita tilanteen mukaan oikeaksi. Näin Mustalinja-mobiilivaihde toimii todellisten resurssien mukaan ja ohjaa puhelut oikeille henkilöille, oikeaan aikaan. Käyttäjä pystyy myös itse esimerkiksi keskittymään tärkeään kokoukseen tai lomailemaan rauhassa, kun puhelut ohjautuvat toiselle henkilölle ilman, että puhelin edes pirisee. 

Lisäksi tila-valikon valinnat näkyvät koko organisaatiolle Mustalinja-sovelluksen kontaktit-valikossa. Näin voidaan nähdä työkaverin reaaliaikainen tilanne – onko hän vapaa, kokouksessa tai lomalla. MustalinjaSIM-kortilla näet myös kaikissa päätelaitteissa, mikäli henkilö on puhelimessa. Tämä voi olla hyödyksi esimerkiksi puhelua yhdistäessä tai päivystys-tehtävissä tai silloin, kun halutaan nähdä, että asiakkaiden soittoihin on vastaamassa riittävä määrä henkilökuntaa (soittojonojen resurssointi). 

Läsnäolotilan valinnassa voi käyttää joko valmiiksi määriteltyjä tiloja tai Oma tila -valikkoa. Voit itse määritellä oman tilasi ja sen keston. Läsnäolotilat hallitsevat käyttäjäkohtaisesti vaihteeseen rakennettuja toimintoja. Tällaisia toimintoja ovat esimerkiksi lomatiedote tai puhelun automaattinen ohjaus tuuraavalle henkilölle tai toimipisteeseen.

Minulla on Mustalinja-SIM-kortti. Paljonko puhelimeni käyttö maksaa ulkomailla (roaming)?

Mustalinja-SIM-kortit toimivat joko DNA:n tai Telian verkossa. Jos et tiedä, kummassa verkossa korttisi on, kysy yrityksesi puhelinvastaavalta.

Katso tästä roaminghinnat:

Roaming-hinnat DNA:n verkossa »
Roaming-hinnat Telian verkossa »